‘De perfecte zachtheid bestaat’ Het verhaal van een vrouw die niet stopte tot ze het zachtste beddengoed ter wereld had gemaakt.

24 maart 2025

‘De perfecte zachtheid bestaat’ Het verhaal van een vrouw die niet stopte tot ze het zachtste beddengoed ter wereld had gemaakt.

Door: Evan Gelders

Sommige ondernemers beginnen met een businessplan. Marije Laman Trip (45) begon met een obsessie. “Vroeger vroeg ik voor elke verjaardag beddengoed. Echt, jarenlang. Ik had dit idee van slagroomzacht in mijn hoofd, maar het was altijd net niet wat ik zocht,” lacht ze.

Ik ontmoet Marije in een co-working space in Naarden. Haar energie is aanstekelijk – ze praat snel en gedreven, lacht veel. Het verhaal van haar zoektocht naar het perfecte beddengoed blijkt een fascinerend ondernemersverhaal.

Wanneer vond je wel wat je zocht? 

In een woonwinkel in Knokke! Ik trok zo’n lade open en voelde de stof. Gemaakt van eucalyptusbomen, duurzamer dan katoen, en zó zacht. Dat bleek Tencel te zijn.

En toen lag je je leven lang onder dat beddengoed?

Nee, eerst verhuisde ik nog naar Shanghai. Mijn man startte daar een bedrijf en daar vond ik op een stoffenmarkt dezelfde stof. Mijn studievriendin Cathelijne Klapwijk woonde daar ook en we maakten toen wat sets voor vrienden. Daar kwamen zulke leuke reacties op: ‘Wat lekker dit, doe mij er ook een!’ Dat was het moment dat we dachten: hier zit iets.

En hoe kom je dan tot een product?

We doken erin en ontdekten dat niemand dit soort beddengoed maakte. De ontwikkelaar van Tencel vertelde ons dat als je echt de beste kwaliteit en zachtste stof wil, je deze weving moet hebben en er zijn twee weverijen die dit het allerzachtst in de wereld kunnen maken. Bij eentje daarvan produceren wij onze stof. 

Hebben jullie daar de eerste order geplaatst? 

Ja, en dat moest meteen in een grote order. We hebben echt al ons spaargeld erin moeten stoppen. Dat was zo spannend. Maar toen in Nederland de Bijenkorf het voelde, wilden ze ons meteen in het assortiment. Dan weet je dat je iets bijzonders hebt.  

En toen kwam Chanel jullie dwarszitten? 

Oh wat een drama! Aangeklaagd vanwege onze naam, Coco & Cici, dat leek te veel op Coco Chanel vonden zij. Even dachten we dat we onze naam moesten veranderen. Maar, het pakte verrassend goed uit: we mogen geen kleding maken, maar wel loungewear en sleepwear. Eigenlijk perfect, want dat past precies in onze visie van ultiem slaapcomfort.

Dit klinkt echt heel soepel

Nou we hebben ook veel moeten leren en een lange weg bewandeld hoor. De eerste vier jaar onszelf niks uitbetaald; alles opnieuw geïnvesteerd. En mijn man is ook nog ondernemer hè, dat heb ik best onderschat. De onzekerheid daarvan. Eén van de twee moet toch slagen, anders hebben we straks niks. 

Hoe gaan jullie daarmee om?

Het blijft altijd een beetje spannend. Zeker met drie kleine kinderen. Mijn man blijft altijd rustig en zegt: ‘Dan eten we toch boterhammen met pindakaas in een hutje op de hei? En we zijn toch gelukkig samen? Dat is het belangrijkste.’

Wat heb je geleerd bij Accelerator? 

Focus! Ze lacht. Cathelijne en ik kunnen eindeloos brainstormen over nieuwe producten en nieuwe markten. We zagen overal kansen. Maar als je alles tegelijk wilt doen, doe je uiteindelijk niks.

Hoe heeft het programma je daarmee geholpen? 

Door het One Page Strategic Plan kregen we echt vat op onze strategie. En de Power of One tool – zo simpel maar zo inzichtelijk voor je cashflow. Het geeft structuur aan al die wilde plannen.

En het contact met andere ondernemers? 

Dat is misschien nog wel het waardevolste. Iedereen worstelt met dezelfde dingen. Groei, kinderen, focus. Het is zo fijn als anderen precies snappen waar je doorheen gaat. 

Ze straalt als ze over haar groepje praat. Het is duidelijk dat ze hier haar tribe heeft gevonden – andere ondernemers die net zo gepassioneerd zijn als zij.

Wat is eigenlijk jullie rolverdeling?

Cathelijne houdt zich bezig met de productie en zit daar bovenop. Samen doen we de marketing waar zij meer de creatieve kant voor haar rekening neemt. Ik ben verantwoordelijk voor de sales, finance en operatie en stuur het team aan. We vullen elkaar echt goed aan.

Krijgen jullie leuke reacties van klanten? 

Ja joh, bijvoorbeeld mensen die schrijven dat ze na één nacht, niks anders meer willen. Onze bijzonderste review is van een vrouw uit Londen. Ze schreef: ‘Ik ben al mijn hele leven op zoek naar dat ene beddengoed. Van Hongkong naar New York, van Singapore naar Londen, ik heb alles geprobeerd. Niets was perfect, tot ik Coco & Cici ontdekte.’

Ze kan haar enthousiasme nauwelijks bedwingen als ze verder vertelt: Ze bleef maar bestellen. Op een gegeven moment dachten we: hoeveel huizen heeft deze vrouw? Toen belde ze: ‘Ik heb een kasteel gekocht voor een boutique hotel. Hier mag alleen maar Coco & Cici liggen. En dat hotel heeft ze samen met Elle McPherson, dat fotomodel. Ik vind dat stiekem toch wel cool. 

Waar gaat jullie merk naartoe?

Een compleet comfort-merk! Alles wat we maken moet duurzaam, luxe en heel zacht zijn. We zijn nu net begonnen met nachthemden. En ik wil graag loungewear maken en badmatten!

Badmatten? 

Ja, echt. Haar stem gaat weer een octaaf hoger van enthousiasme. Als je uit de douche stapt, ook daar wil ik een geluksmomentje van maken. Zegt ze verlekkerd. 

Tenslotte, wat is jouw tip voor een goede nachtrust? 

Investeer in goed beddengoed natuurlijk! Mensen geven duizenden euro’s uit aan tassen en kleren, maar besparen op waar ze een derde van hun leven doorbrengen. Dat begrijp ik echt niet. Begin met één set en voel het verschil.

 

3x Marije Laman Trip

Als je eens iets totaal anders mag doen, wat zal dat zijn? Jonge ondernemers helpen met het opbouwen van hun bedrijf in een coachende rol. Ik vind die jonge energie zo leuk! 

Wat vind je het leukste aan het Accelerator programma van E.O.? De energie in mijn groepje. Ik kom altijd stuiterend terug. We hebben zelfs afgesproken elkaar te blijven zien als het programma stopt.

Welke AI-tip heb je voor ons? Laat ChatGPT jezelf interviewen over het onderwerp waar je advies over wil hebben. Daardoor krijgt het echt de rol van een sparringspartner en het helpt mij om mijn gedachten te ordenen.

Evan Gelders is strategiecoach en interviewer voor EO Accelerator. Als voormalig partner bij Makerstreet leidde hij meerdere designbureaus. Deze ervaring zet hij nu in om ondernemers te begeleiden in hun groeifase, onder andere binnen het EO Accelerator-programma.

Ander Nieuws