Wie ben je?
Matthijs Collard
Hoe oud ben je?
44
Sinds wanneer ben je lid?
2019
Matthijs, hoe is dit zo gekomen dit nieuwe avontuur?
Binnen Hike One werd ik geleefd door opdrachtgevers. De grootte van het bedrijf maakte dat ik niet meer mijn eigen richting kon bepalen. Voor het ontwerpbureau vond ik het heel moeilijk om een purpose te definiëren. We hebben als dienstverlener een heel divers klantportfolio waarbij elke klant weer iets anders van ons vraagt. Wij zijn als bureau ook erg goed in die diversiteit, maar daar een helder doel en richting aan geven vond ik moeilijk. We hebben er vaak en lang over nagedacht, maar ik kwam daar niet uit. Op een moment bedacht ik dat het goed is zoals het is. Ik kan dit achter laten en elders mijn purpose vinden.
Dat was ongeveer 2,5 jaar geleden. Ik ben mezelf misbaar gaan maken, heb een zelfsturende organisatie opgezet (werken zonder managers en directeurs) en heb medewerkers laten participeren. Zo kon ik mij misbaar maken. Ik ging van vijf naar vier en naar nu formeel nog één dag werk voor Hike One.
Daarnaast maakte ik me al een tijd zorgen om het klimaat. Privé probeerde ik al langer bewuster te leven. Ik kon van alles aanpassen. Mijn eten, mijn auto, mijn huis. Dit waren dingen die ik makkelijk kon veranderen. Lastiger was het reizen. Dat was toch wel een ding. De combinatie van vermindering van CO2 emissies en de luchtvaart zag ik als uitdaging en elektrisch vliegen als een interessante en belangrijke ontwikkeling. In Europa moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om binnen een aantal jaar korte vluchten met elektrische toestellen voor 20 man mogelijk te maken. Dit gaat gebeuren en hier wil ik aan bijdragen.
Ik wist niets van deze sector, dus wilde ik eerst veel leren in een bestaand team. Mijn idee; ik ga me aansluiten bij een club die hier al diep inzit. Maar kwam er snel achter dat die organisatie in Nederland niet bestond. Met uitzondering van een aantal studententeams en een paar start-ups die onderdelen ontwikkelen, zijn er op het gebied van elektrisch vliegen nauwelijks commerciële bedrijven actief. Ik wilde niet in de wetenschap of bij beleidsmakers belanden. Ik wilde iets concreets doen, dat past beter bij mij.
Na veel gesprekken kwam ik in contact met een vlieginstructeur die een vliegschool wilde oprichten. Ik zag direct dat dit wel eens heel gaaf kon worden. In korte tijd een product maken en verkopen waarbij ik tegelijk kon laten zien wat elektrisch vliegen kon brengen.
Door veel vlieguren te maken gaan we heel veel leren en kunnen we deze technologie helpen versnellen. Ook ikzelf ga natuurlijk heel veel leren.
Onze tijdlijn in het kort: in november 2020 de gesprekken met mijn compagnon, in januari werd E-Flight Academy ingeschreven bij de KVK en in februari hebben we twee vliegtuigen gekocht. Vorige maand (maart) hebben we ons initiatief bekend gemaakt en worden de instructeurs opgeleid, de eerste studenten starten in mei.
“De combinatie van vermindering van CO2 emissies en de luchtvaart zag ik als uitdaging en elektrisch vliegen als een interessante en belangrijke ontwikkeling.”
Wat is je droom?
Mijn persoonlijke droom is dat ik met een elektrisch vliegtuig met mijn gezin kan vliegen naar een verlaten strand. Daar vouw ik mijn solarpanelen uit om het vliegtuig weer op te laden. Dan lekker kiten en surfen met mijn kinderen. Uiteraard hoop ik dat uiteindelijk iedereen gewoon kan blijven vliegen, maar dan zonder de negatieve effecten op deze planeet.
Wat zou je willen meegeven aan andere ondernemers?
In mijn forum hadden we het over het risico dat ik aan zou gaan. Ik was toen onzeker over deze stap. Na de bekendmaking was het gevoel heel anders. Het is zo nieuw en ‘boldly go” dat anderen geïnspireerd raakten, aanhaakten, wilden helpen waardoor alles nog verder versnelde. En dat geeft energie! Kortom durf te dromen, ga ervoor en je zal worden geholpen.