Interview Nikki Wiesman & Caroline van der Lande

06 december 2022

Wie zijn jullie?
Nikki Wiesman & Caroline van der Lande

Hoe oud zijn jullie?
44

Bedrijf:
Buurtboer

Caroline van der Lande en Nikki Wiesman startten samen de Buurtboer; bedrijfslunches die worden samengesteld met ambachtelijke producten van locale leveranciers. In dit EO interview gaan wij in gesprek met de dames om erachter te komen wat hen nog meer beweegt in het dagelijks leven.

Hoe ben je met EO in contact gekomen?

Caroline: De naam EO was door de jaren heen meerdere keren voorbij gekomen. Nikki en ik werden benaderd door Inez van Oord om een keer kennis te maken.

Nikki: We hadden heel lang genoeg aan elkaar als peers. Toen het ineens hard ging met Buurtboer kregen we meer behoefte aan sparren met andere ondernemers. EO heeft die extra behoefte ingevuld.

Waren jullie gericht op zoek naar die ervaringen van anderen?

Caroline: Ik zat al enige tijd bij een aantal ondernemersclubs voor vrouwen, waarbij ik merkte dat de Buurtboer wel verder was dan de rest. We zochten naar ervaringen van andere ondernemers op MT of general manager niveau die processen strakker wilden neerzetten. We kwamen tot de conclusie dat we het wiel opnieuw aan het uitvinden waren op veel ondernemersvraagstukken.

Nikki: We waren de grootste van de kleintjes, iedereen keek naar ons. Terwijl wij ook behoefte hadden om naar iemand anders te kijken. We zochten een goed voorbeeld omdat we ineens zo groeiden.

Kunnen jullie iets meer vertellen over het ontstaan van de Buurtboer?

Nikki: We hebben allebei in Groningen gestudeerd, dus daar kennen we elkaar van. Samen zaten we bij AIESEC, de internationale studentenorganisatie, en waren tegelijkertijd lid van de vereniging waar we elkaar leerden kennen.

Ik wilde gaan ondernemen in food en Caroline was dat eigenlijk net begonnen. Zo vonden we elkaar snel weer. We hadden allebei iets met goed eten en we misten dat op de werkvloer. Vanuit daar zijn we eigenlijk vrij snel tot dit concept gekomen. Binnen een paar maanden stond het, deden we een pilot en was er vraag naar. Dat ging toen heel snel. Een vliegende start.

Caroline: In het begin zaten we nog wel op een tweespoor. Óf we de consumentenmarkt of de zakelijke markt wilde bedienen. Deze tweedeling was er omdat we beide uit de consumenten business komen. Ik zat bij Heinz en Nikki bij Bacardi en Sara Lee. Maar snel werd onze focus gericht op de B2B markt. Dat doen we nu eigenlijk al bijna 12,5 jaar.

Zijn jullie gelijk EO lid geworden?

Nikki: Ja, het was meteen helder dat dit was wat we zochten. We hebben nooit een testdrive/ kennismakingssessie bezocht. We hadden toen al 4 miljoen omzet en behoefte aan meer perspectief.
Wat was de spark tijdens het gesprek met Inez van Oord en Viviënne van Eijkelenborg waardoor jullie besloten om bij EO te komen?

Caroline: Ik weet nog dat Inez vertelde dat ze eigenlijk al heel lang naar Afrika wilde. Ze had ontzettend veel gehad aan haar EO-netwerk voor het concreet maken van deze droom. Ik vind het mooi dat er een netwerk bestaat, waar je niemand kent maar die wel hun nek voor jou uitsteken. Enkel op basis van het lidmaatschap van dezelfde internationale club. Dat was veelzeggend voor mij.

Wat waren de eerste groeiproblemen?

Nikki: Mensen en geld.

Caroline: Het ging allemaal om hoeveel energie wij er persoonlijk instaken. Daarnaast was het hebben van geen geld een issue. We groeiden heel hard maar kwamen soms cash tekort.

Nikki: We waren alles aan het voorfinancieren. Iedere klant die er bijkwam werd door ons voorgefinancierd. Op het moment dat we groter werden kon dat helemaal niet meer. We zijn toen overgestapt op automatische incasso. Dat voelde nog als een enorme stap, maar dat was wel een beetje onze redding.

Snel hadden we door dat we ‘aan de business’ moeten werken en niet erin. De uitdaging lag wel in het hebben van de juiste mensen. Dat ging heel geleidelijk, eerst kwam er iemand flexwerken op urenbasis, maar al snel daarna besloten we onze eigen loonadministratie te doen. De uitdaging zat in het begin vooral in het loslaten en de juiste strategie bepalen, dan in het vinden van de juiste mensen. Dat laatste lukte ons altijd vrij goed, het concept van de Buurtboert spreekt veel mensen aan. Voor dat eerste hebben we veel gehad aan de structuur van bijvoorbeeld de Rockefeller habits.

Caroline: Tijdens EO was één van mijn eerste cases het vinden van een externe CEO. We wilden dat hij of zij ook aandelen zou krijgen, maar hadden nooit eerder nagedacht onder welke waardering. Dat was wel echt een hele lekkere case die ik gewoon niet in mijn eigen netwerk of vriendengroep had kunnen oplossen. Daarnaast ook verschillende cases rondom personeels-issues, praktische vraagstukken maar ook de balans tussen loslaten en sturing geven. Dat blijft uitdagend.

Wat zijn hoogtepunten in het 12,5 jarig bestaan?

Nikki: In september bestaan we 12,5 jaar, dus dat is nog niet gevierd. Caro kletst er altijd een jaar aan waardoor het lijkt alsof we deze mijlpaal al achter de rug hebben.

Caroline: Vorig jaar hebben we een nieuwsbrief uitgestuurd dat we 12,5 jaar bestonden, en toen zei Nikki, het is 11,5 jaar. Haha. Wat ik echt een hoogtepunt vind is dat we met het hele bedrijf naar Winterberg gingen. Met alle collega’s en dus ook onze lunchdames die ik heel weinig zie. Zij zijn voornamelijk bij klanten aan het werk. Maar ook de productiemedewerkers, die ik ook minder zag aangezien zij op een andere locatie werken, gingen mee. Het was zo’n grappige samenstelling met heel veel sneeuw, iets wat je in Winterberg natuurlijk heel vaak niet hebt.

Nikki: Dat was te gek. Dat was zeker een hoogtepunt. We hadden een heel goed jaar gedraaid en als beloning ging iedereen mee op vakantie.

Kunnen jullie voorbeelden noemen waar EO een specifieke rol speelde in de ontwikkeling én de groei van jullie bedrijf?

Nikki: Ik heb wel een goede case. We hebben een tijdje veel te veel focus op omzetgroei gehad. Dat ging goed, want we draaiden op een gegeven moment 6,5 miljoen omzet. Uiteindelijk verloren we daardoor wel de focus op de winstgevendheid en dat brak ons regelmatig op. Voor iedere groeispurt die we maakten moesten we weer naar de bank onze hand ophouden, omdat groei nou eenmaal geld kost.

We waren niet winstgevend genoeg om dat zelf te financieren. Dit is echt dé eyeopener die ik heb gehad tijdens een case. Een van mijn forumgenoten deelde zijn ervaring; omzetgroei is leuk maar uiteindelijk is winstgevendheid minstens zo belangrijk. Dat was voor mij echt zo’n spiegel. Lang hebben we dat niet voor ogen gehad, omdat we alleen maar gingen voor groei groei groei. Toen hebben we een switch gemaakt naar focus op winstgevendheid.

“Toen onze focus veranderde naar winst in plaats van alleen groei veranderde dat onze business totaal. Dat heeft onze manier van zakendoen zeker beïnvloed, ten goede.”

Hoe gaat zoiets in z’n werk; je hebt een case behandeld binnen je Forum, komt heel enthousiast terug op kantoor en dan…?

Nikki: Het helpt dat ik de financiële pet op had, dus daar kon ik vrij snel mee handelen. We verkochten gewoon ook omzet voor te weinig winst. In het begin soms zelfs negatief. Dus dat konden we vrij snel omturnen door bijvoorbeeld een prijsverhoging, nog kritischer zijn op de kosten etc. We dachten dat we daar heel veel klanten door kwijt zouden raken, maar in de praktijk heeft dit voor maar drie opzeggingen gezorgd. Dat de rest hierin mee ging heeft onze winstgevendheid enorm gestimuleerd. Door met andere ondernemers te praten over de beren die we op de weg zagen durfden we op dat vlak meer. Dat heeft ons wel echt geholpen.

Caroline: Voor mijzelf heb ik ook veel aan het persoonlijke inzicht stuk. In mijn eerste forum had ik net een retraite gemist waarbij Tonja mee was; een hele leuke, bijzondere, spirituele coach die inspeelt op jezelf maar ook op je relatie. Omdat iedereen zo’n fan was en ik een soort FOMO had, ben ik toen met mijn partner en tevens EO lid Florian daar een relatietherapie gaan doen. Zo zijn veel mensen op mijn pad gekomen, doordat heel veel EO-ers er zo enthousiast over waren.

Ik heb ook veel geleerd van Jasper, coach van EO. Ik heb daar allemaal dingen geleerd waardoor je op bepaalde momenten juist energie kan behouden i.p.v. dit te verliezen. Denk hierbij aan langs elkaar heen praten of een verschillende mening hebben, door Jasper zijn inzichten heb ik geleerd dit op de juiste manier met elkaar te bespreken. Dat vind ik eigenlijk echt iets waarvoor ik echt absoluut niet bij EO ben gegaan, maar wat ik misschien wel het meest waardevolle vind van EO.

Nikki: Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat is tegelijkertijd ook op ons pad gekomen, en daar heb ik persoonlijk heel veel aan gehad. Destijds bood EO met Jasper een Personal Development Track aan, zes jaar later zitten we er beiden nog steeds. Hij heeft mij echt aangezet op mijn persoonlijke bewustzijn, en daar ben ik heel dankbaar voor. Het bracht ons op persoonlijk vlak zoveel, dat we dat ook in de business hebben doorgevoerd. Samen met ons MT zitten we regelmatig bij Jasper en iedereen gaat ook individueel. Het is echt een andere manier van werken als iedereen gewend is om naar zichzelf te kijken, heel waardevol.

Caroline: Ik ben benieuwd hoe en waar ik nu zou staan op dat vlak, wanneer ik niet of op een andere manier op hetzelfde pad terecht was gekomen. Misschien zou ik wel op een heel ander level zitten.

Nikki: Is dat niet eigenlijk de grootste winst? Zakelijk is toch altijd een soort van relatief.

Caroline: Dat is grappig; de meesten gaan bij EO voor het zakelijke stuk, maar de praktijk leert dat het persoonlijk inzicht en ook herkenning het meeste brengt. We merken dat zoveel personen dezelfde struggles hebben. Privé of zakelijk of een combinatie daarin. Het is fijn dat je aan één woord genoeg hebt en precies hetzelfde ervaart. Dat je je daarin ook meer gedragen voelt.

Caroline, wat is de beste eigenschap van Nikki

Ik vind dat Nikki heel goed is in het uitspreken van wat ze voelt. Ook als ze nog niet het hele plaatje heeft of alle details heeft ingevuld.

Hoe reageert zij als het echt stressvol wordt?

In de eerste jaren van ons ondernemersbestaan merkte je dat aan een korter lontje en emotionele reacties. De laatste jaren en ook corona hebben haar wel geleerd om op tijd aan de rem te trekken en aan te geven dat ze stress ervaart.

Hoe vullen jullie elkaar aan?

Nikki is goed in vasthouden aan focus, waarin ik vaker nieuwe paden in wil slaan of initiatieven wil tonen. Ook is ze beter dan ik in zich niet verantwoordelijk voelen voor alles waardoor we met de Buurtboer onszelf een stuk sneller hebben kunnen losmaken uit de business.

Nikki, wat is de beste eigenschap van Caroline?

Haar betrokkenheid. Ze is echt een heel fijn persoon om dichtbij te staan, niet alleen als compagnon maar zeker ook als vriendin. Verder is ze super resultaatgericht, leergierig en gewoon heel lief en gezellig.

Hoe reageert zij als het echt stressvol wordt?

Dan gaat de ‘eekhoorn’ in haar aan en gaat ze alles zelf doen. En enorm snel praten.

Hoe vult ze jou aan of verstrekt ze jou?

Wij zijn best verschillend, maar daarin vullen we elkaar aan. Caro is iets chaotischer dan ik (en ik ben ook niet super georganiseerd), maar doordat zij zo resultaatgericht is krijgen we wel samen dingen voor elkaar. Ik ben meer laissez faire, zij vinkt to do-lijstjes af. Verder analyseert Caro de cijfers, waar ik liever mijn intuïtie volg. Ze is enorm leergierig. Als we kennis misten was zij de eerste om die zich eigen te maken. Na 12 jaar Buurtboer hebben we aan een woord genoeg. Als taken verdeeld moeten worden is meteen duidelijk wie wat doet. Ook is ze super creatief en ondernemend en aan veel van die ideeën kon ik weer handen en voeten geven. Daarin vullen we elkaar aan en versterken we elkaar. Echt een gouden ondernemersduo.

Wat is haar guilty pleasure?

Ze luister enorm veel naar podcasts. Echt altijd en overal. En goede koffie. Daar rijdt ze dagelijks een blokje voor om.

Wat staat er in de planning voor komende periode?

Caroline: De Buurtboer is vorig jaar verkocht aan Albron na een intesieve coronaperiode en daar zijn we ontzettend blij mee! Sinds deze zomer zijn we nu ook echt uit de organisatie en hebben we het stokje overgedragen. Ik ga nu acht maanden reizen met mijn gezin en we beginnen in een 4×4 in Namibië en Botswana. We kijken daarna verder waar we heen gaan, vooral weinig plannen en genieten. En zodra ik weer terug ben in Nederland is er weer ruimte voor nieuwe dingen!

Nikki: Na een intensieve periode vind ik het heerlijk om juist even helemaal geen plannen te hebben. Ik ben blij dat we de Buurtboer op zo’n goede en positieve manier hebben kunnen verkopen en ik heb er alle vertrouwen in dat er binnenkort weer iets op mijn pad komt waar ik ook weer heel blij van wordt.

Ander Nieuws