Van Pivots naar Purpose: Groeien met EO Accelerator
Een gesprek met André Schaap (44) van Digitalic over de learnings van het EO Accelerator programma, mentaal en fysiek in balans blijven, je purpose vormgeven en de impact van AI.
Door: Evan Gelders
André komt aanrijden in een camperbusje. Dat blijkt de bedrijfscamper te zijn. Daarover later meer. Het eerste wat opvalt is dat hier een van de fitste ondernemers van Nederland uitstapt.
Jeetje wat ben jij fit. Hoe doe je dat?
Ik ben een fanatieke cross-fitter. Ik train iedere dag van 5 tot 6. Ik vind het heerlijk en ben er verslaafd aan. Het helpt me ook echt in mijn werk. Het is mijn reset-knop en ik onthoud dingen zelfs beter.
Hoe kunnen wij dat ook bereiken?
Begin met iedere dag actief zijn, maar geen lange of zware trainingen. Ik deed bijvoorbeeld vroeger zo veel mogelijk push-ups tijdens het koffiezetten. Dat vond men maar gek en er zijn nog steeds filmpjes van lacht André. 30 squats is ook prima trouwens. Wissel het af. Zo gaat je lichaam het steeds gewoner vinden om uitgedaagd te worden.
Wat doen jullie bij Digitalic?
Wij helpen bedrijven om marketingmachines te worden. Met alle nieuwe ontwikkelingen in AI en automatisering helpen we klanten om écht verder te komen. Van performance marketing tot data-analyse – alles behalve websites bouwen en content maken.
Was dat direct je propositie?
Nou, ik heb het op allerlei manieren aangepakt en veel pivots gemaakt onderweg. Eerst bijvoorbeeld alleen maar no-cure no-pay, of alleen maar met freelancers en toen agile werken opkwam hebben we dat geïntroduceerd.
Waarom besloot je aan EO Accelerator mee te doen?
Ik had mezelf vijf jaar gegeven om er iets van te maken. Na vier jaar besefte ik dat de vernieuwing er uit was. Ik voelde me een beetje een kleuter die roept ‘ik doe het zelf!’. Maar ik wilde meer leren.
Hoe is de wisselwerking met je coach?
Mijn eerste coach Erik Leene had me echt met m’n ballen op het hakblok over de cijfers. Met handige praatjes kwam ik er niet, hij wilde échte analyses zien. Daar heb ik enorm veel van geleerd.
Rutger is fijn op een andere manier. Hij snapt dat je privéleven impact heeft op je bedrijf. Als je even niet 120% kunt geven, is dat oké. Hij geeft vertrouwen dat het goed komt en staat klaar om te sparren.
Hoe kijk je terug op 1 jaar Accelerator?
Ik heb nu alle vier de Learning Days meegemaakt en zie de contouren van een echt systeem ontstaan. Er hangt een concreet plan op de muur dat we aan het implementeren zijn. Maar het belangrijkste: ik heb nu het vertrouwen dat het écht groter kan worden.
Iedere ondernemer moet veel aan sales doen. Hoe pak jij dat aan?
Ik probeer direct een goed gesprek te hebben. Bijvoorbeeld op netwerkborrels vraagt iedereen ‘wat doe je?’, maar ik vraag liever ‘hoe ben je hier terecht gekomen?’ Dan krijg je direct een persoonlijker verhaal. Of ik begin met ‘waar ben je écht trots op dit jaar?’ En als je met oprechte interesse doorvraagt, kom je tot een betekenisvoller gesprek.
Je vertelde over AI en automatisering, vertel eens?
Wij werken nu veel aan automation van onze werkwijze. Een van mijn jongens is nu bezig met low-code automations om simpel werk weg te automatiseren. In onze campagnes wordt data opgehaald, geanalyseerd en verschijnt er automatisch een berichtje in Teams over de voortgang van de campagne. Zonder dat iemand er handmatig mee bezig is geweest is het wel meteen inzichtelijk voor iedereen.
Jullie hebben ‘Be Robin Hood’ als kernwaarde. Wat betekent dat?
Ik wil vernieuwend te werk gaan en onze doelen op een charmante manier bereiken. Daarom doen we soms dingen zonder opdracht voor onze klanten, gewoon omdat we zien dat het werkt. Want als je geeft, krijg je vanzelf terug.
Hoe ziet dat geven er verder uit?
Nou ik reed toch net in dat camperbusje, dat is bij toeval nu even mijn vervoermiddel, maar die mag iedereen twee weken per jaar gebruiken voor festivals of vakanties. We hebben altijd wel iets bijzonders. Ons vorige kantoor was in een loods op een oude militaire basis, met een caravan als vergaderruimte, een tent als werkplek en we kweekten de heetste pepers van Nederland. Nu zitten we wat conventioneler, maar met dezelfde spirit. Dat is echt onderdeel van mijn purpose.
Tenslotte, wat wil je jonge ondernemers meegeven?
Ondernemen is nooit lineair. Het gaat met ups en downs, maar de sleutel is om te blijven leren en jezelf uit te dagen. EO Accelerator heeft mij de tools en de mindset gegeven om die uitdaging aan te gaan.
3x André Schaap
Als je eens iets totaal anders mag doen, wat zal dat zijn? Dan wil ik een graafmachine kunnen besturen. Je ziet direct resultaat van je werk en met die joystick-besturing kun je heel precies te werk gaan. Dat transformer-gevoel lijkt me heerlijk.
Wat vind je het leukste aan het Accelerator programma van E.O.?
Het is een warm bad van ondernemers in dezelfde fase. Je kunt kwetsbaar zijn en je verhaal delen. Er is altijd iemand die ermee heeft geworsteld en goede ideeën heeft. Die herkenning en praktische hulp is fantastisch.
Welke AI-tip heb je voor ons?
Maak een eigen GPT voor documenten die je vaak maakt. Ik laat Fireflies.AI een transcriptie maken van klantgesprekken, dat upload ik naar mijn eigen GPT en die maakt er een gestructureerde briefing van voor mijn team. Van een uur naar één minuut werk. Wil je weten hoe je een eigen GPT maakt? YouTube of ChatGPT zelf hebben gewoon het antwoord voor je ;-).
Evan Gelders is strategiecoach en interviewer voor EO Accelerator. Als voormalig partner bij Makerstreet leidde hij meerdere designbureaus. Deze ervaring zet hij nu in om ondernemers te begeleiden in hun groeifase, onder andere binnen het EO Accelerator-programma.